Monday, March 22, 2010

اتحادیه اروپا خواستار توقف سانسور ماهواره و اینترنت در ایران شد

وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در بروکسل تشکیل جلسه داده بودند، با صدور بیانیه شدیداللحنی از ایران خواسته اند به پارازیت اندازی بر روی برنامه های کانال های بین المللی ماهواره ای پایان دهد.
در این بیانیه که توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا صادر شده، ضمن درخواست توقف فوری سانسور اینترنتی و پارازیت اندازی بر روی برنامه های ماهواره ای توسط ایران درخواست شده و هشدار داده شده در صورتی که ایران به این اقدامات پایان ندهد، برای مقابله با این رویه تدابیری اتخاذ خواهد شد.
از جمله این تدابیر، ممانعت ایران از استفاده از ماهواره هایی است که این کشور برای پخش برنامه های بین المللی خود از آنها استفاده می کند.
کانال تلویزیونی پرس تی وی، که به زبان انگلیسی برنامه پخش می کند از جمله این شبکه هاست.
همچنین در باره متقاعد کردن شرکت های تلفن همراه، از جمله نوکیا و زیمنس به عدم فروش تجهیزات به ایران، گفتگوهایی در جریان است.
خبرنگار بی بی سی در مسائل اروپا می گوید از ماه فوریه گذشته حدود 70 رادیو و شبکه تلویزیونی خارجی از جمله تلویزیون فارسی بی بی سی، صدای آمریکا و دویچه وله آلمان هدف پارازیت اندازی ایران قرار گرفته اند.
دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا گفته است که صحبت در باره اعمال سانسور توسط ایران لازم است زیرا مردم ایران باید از مزایای دسترسی آزاد به اخبار برخوردار باشند.
چهار شنبه گذشته 17 مارس، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه ای به اتحادیه اروپا خواستار اتخاذ تدابیری برای مهار توانایی ایران در سانسور مخالفان و ایجاد اختلال در امواج ماهواره های خارجی شدند.
همزمان شرکت "یوتل ست" که برنامه های بسیاری از کانال های عمده خارجی توسط ماهواره های آن در ایران پخش می شود گفت که در 9 ماه گذشته دو شکایت علیه ایران تنظیم کرده است که به ایجاد اختلال در برنامه های بی بی سی فارسی و صدای آمریکا مربوط می شود.
وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه ای به کاترین اشتون رئیس امور خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده بودند که ایجاد محدودیت های شدیدتری بر فروش فناوری هایی که ایران می تواند از آنها برای سرکوب و سانسور استفاده کند را لازم می دانند.
دیوید میلیبند، برنارد کوشنر و گایدو وسترول از وزرای خارجه اتحادیه اروپا درخواست کرده بودند تا در نشست امروز خود (22 مارس) ایران را محکوم کرده و خواستار "پایان فوری پارازیت اندازی" بر امواج خارجی شوند.
ایران که هرگز به طور رسمی پارازیت اندازی بر شبکه های خارجی را تایید یا تکذیب نکرده است، بی بی سی و صدای آمریکا را به دخالت در امور داخلی خود و دامن زدن به ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری متهم می کند، اتهامی که این رسانه ها رد کرده اند.

No comments:

Post a Comment