Friday, July 22, 2016

واردات قانونی ۷۷ تن لاک ناخن به ایران ظرف سه ماه



مطابق آمار گمرک ایران در سه ماه نخست سال ۹۵ حدود دو هزار تن لوازم آرایشی و بهداشتی به طور قانونی وارد این کشور شده است. واردات قانونی بخش کوچکی از لوازم آرایش مصرفی در ایران را تشکیل می‌دهد.
آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد در بهار امسال معادل ۷۶ میلیارد تومان لوازم آرایشی از گذرگاه‌های گمرکی و به شکل قانونی وارد ایران شده است.

خبرگزاری ایسنا، جمعه اول مرداد به نقل از این گزارش کشورهای اصلی صادرکننده لوازم آرایشی و بهداشتی به ایران را امارات متحده عربی، فرانسه، ترکیه، هند، آلمان، سوئیس، اسپانیا و ایتالیا معرفی کرد.
از مجموع دو هزار تن لوازم آرایشی و بهداشتی که طی سه ماه نخست سال وارد ایران شده ۶۰۰ تن آن فرآورده‌های آرایشی پوستی بوده است.

۱۶ تن رژ لب برای سه ماه

بر اساس آمار گمرک در فصل اول امسال ۷۷ تن فرآورده‌های آرایش ناخن دست و پا و ۱۶ تن رژ لب به ایران وارد شده و ارزش محموله‌های هر یک از این دو گروه معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

در همین مدت ۴۲ تن فرآورده‌های آرایشی چشم وارد ایران شده که ارزش آن معادل ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان گزارش شده است.

این حجم از واردات قانونی در حالی طی سه ماه انجام شده که مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا به تازگی اعلام کرده‌اند حدود ۸۰ درصد لوازم آرایشی موجود در بازار از راه قاچاق وارد ایران می‌شوند.

به علت حجم بالای کالای قاچاق برآورد دقیق میزان لوازم آرایشی مصرفی در ایران کار ساده‌ای نیست. مطابق برخی بررسی‌ها ایرانیان تقریبا همتراز شهروندان عربستان و در صدر مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی در منطقه قرار دارند.

بازار لوازم آرایشی در ایران چنان پرسود و جذاب است که بسیاری از شرکت‌های معتبر اروپایی از مدت‌ها پیش خود را آماده کرده‌اند با برداشته شدن تحریم‌ها وارد این بازار شوند.

واکنشی به اعمال محدودیت‌ها

مرکز پژوهش‌های مجلس اسفند ماه سال پیش در گزارشی اعلام کرد که هر سال بین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا دو میلیارد دلار لوازم آرایشی در ایران به فروش می‌رسد.

در سال‌های اخیر گزارش‌های بسیاری در رسانه‌ها داخلی و خارجی درباره افزایش شدید مصرف لوازم آرایشی در ایران و کاهش سن دخترانی که از این لوازم استفاده می‌کنند منتشر شده است.

گفته می‌شود سن شروع به استفاده کامل از لوازم آرایشی به کمتر از ۱۴ سال رسیده و تمایل به "آرایش غلیظ" مدام رو به افزایش است.

در چند سال اخیر آرایش متناسب با ایام عزاداری نیز رایج شده و در مناسبت‌هایی مانند شام غریبان دیدن زنان و دخترانی با لاک مشکی و آرایش با رنگ‌های تیره امری عادی تلقی می‌شود.

کارشناسان آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین دلیل استفاده زیاد از لوازم آرایش در ایران را سختگیری‌های حکومت بر شهروندان درباره پوشش و واکنشی به محدود کردن آزادی‌های فردی ارزیابی می‌کنند.

رضا اکرمی، مشاور عالی وزیر کشور زمانی گفته بود: «برخی از خانم‌ها آرایشگاه سیار شده‌اند و مصرف لوازم آرایش در کشور ما ۷ برابر استاندارد دنیاست.»DW

No comments:

Post a Comment