Sunday, June 3, 2012



جناب آقای رضا پهلوی گرامی.

هر از گاهی برنامه های مفرح و سرگرم کننده ای از جانب طرفداران شما به قاطبه مردم ایران عرضه می شده است. و البته از حق نگذریم تلاش خستگی ناپذیر دوستدارانتان در دروغ گفتن و بزرگ کردن بادکنکی شما مثال زدنی ست.
آخرین مورد این دروغ بازی های سی ساله حضور شما در دادگاه بین ابلمللی لاهه بود.
شاید شما نیز مانند من تا قبل از توضیحات دوست عزیزم آقای حسن بهشتی پور، اطلاع کافی نداشتید که در لاهه اصولا چه دادگاه هایی وجود دارد. بنابراین خالی از لطف ندیدم آن ها را برای شما نیز برشمرم که در دروغ بعدی رعایت فرمایید و کمتر به شعور مردم ایران توهین کنید:

دادگاه لاهه در شهر لاهه هلند فقط یک اسم مشترک برای چند دادگاه مختلف بین المللی است.

اول دادگاه بین المللی لاهه که کارش رسیدگی به شکایت دولتها از یکدیگر است یعنی فقط به شکایت یک کشور عضو سازمان ملل علیه یک کشور دیگر رسیدگی می کند کارش رسیدگی به شکایت اشخاص از دولتها نیست.

دوم دیوان داوری بین المللی لاهه است که کارش داوری کردن بین اختلاف های کشورها است به شرطی که هر دو طرف دعوا صلاحیتش را برای داوری کردن به رسمیت بشناسند این دیوان در کنار دادگاه بین المللی لاهه است اما کارش کاملا متفاوت است کشوری را محکوم نمی کند بلکه فقط به اختلاف ها رسیدگی می کند و رای صدار می کند.

سوم دادگاه بین الملی جنایتکاران است این دادگاه در شهر لاهه است اما ساختمان آن در فاصله چندین خیابان دورتر از ساختمان دادگاه بین المللی لاهه است . از لحاظ ساختاری هم کاملا مستقل از سازمان ملل است در صورتی که دادگاه بین لمللی و دیوان هر دو یکی از ارکان های اصلی سازمان ملل هستند . دادگاه بین المللی جنایتکاران کارش رسیدگی به جرایم افراد است . این دادگاه بر اساس پیمان رم در سال 1998 بوجود امده و بودجه آنرا اعضا می دهند . این دادگاه فقط به جنایت کسانی رسیدگی می کند که اولا محل انجام جنایت آنها در کشوری باشد که عضو پیمان رم باشد یا فرد جنایتکار تبعه کشوری باشد که پیمان رم را امضاء کرده است و یا شورای امنیت سازمان ملل حکم برای محامه ان صادر کند در ضمن این دادگاه فقط به جنایاتی رسیدگی می کند که از سال 2001 به بعد که این دادگاه رسمیت یافته است ، اتفاق افتاده است یعنی به جنایت هایی که قبل از سال 2001 بوده کاری ندارد.

چهارم دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایت یوگسلاوی سابق است که این دادگاه هم زیر نظر شورای امنیت بوجود امده و مثل دادگاه ویژه جنایتکاران رواندا کاملا مستقل از هر سه دادگاه دیگری است که توضیح دادم کار انها هم محکمه افرادی است که در یوگسلاوی سابق در جنگ ساهای 1991 تا 1995 مردم بدبخت را قتل عام کرد ه اند تا کنون ادم هایی مثل میلوسویج و کارازیچ و ملادیچ وسایر جنایتکاران را محامه کرده است.

پنجم دیوان رسیدگی به اختلاف های ایران و امریکا است که از سال 1980 تاکنون یعنی 32 سال است در لاهه هلند با خرج پول هنگفت از جیب مردم ایران و امریکا پنجاه پنجاه به اختلاف های دو کشور بر اساس بیانیه الجزیره رسیدگی می کنند این دیوان 9 قاضی دارد که سه نفر ایرانی سه نفر آمریکای و سه نفر بین المللی غیر ایرانی و غیر امریکایی هستند همینطوری حقوق می گیرند و معلوم نیست چرا این پرونده نحس را تمام نمی کنند این دیوان هم در یک ساختمان شیک چند خیابان ان طرف تر از دیوان بین الملی قرار دارد و هیچ ربطی هم به چهار دادگاه دیگر ندارد.

No comments:

Post a Comment