Friday, September 25, 2015

آلینوش طریان، اولین استاد فیزیک زن در دانشگاه‌های تهران:




آلینوش طریان در سال ۱۲۹۹ از پدر و مادری ارمنی در تهران متولد شد و تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه ارامنه تهران و دبیرستان دادگر زرتشتیان سپری کرد. او در سال ۱۳۲۶ شمسی با درجه لیسانس در رشته فیزیک از دانشگاه تهران فارغ‌ التحصیل شد و پس از طی یک سال سمت کارمندی آزمایشگاه فیزیک دانشکده علوم دانشگاه تهران، به مقام متصدی عملیات این آزمایشگاه منصوب می‌شود.
استاد آلینوش طریان در سال ۱۳۲۸، به تشویق پدر و با هزینه شخصی برای تحصیل به کشور فرانسه عزیمت کرده و در سال ۱۳۳۵ دانشنامه دکتری خود را از دانشگاه علوم پاریس دریافت می‌کند. او پس از بازگشت به تهران در‌‌ همان سال، با سمت دانشیاری فیزیک در دانشگاه تهران مشغول به کار شد.
در سال ۱۳۳۸ شمسی، آلینوش طریان با دریافت بورس مطالعاتی در رصدخانه فیزیک خورشیدی که از طرف دولت فدرال آلمان غربی در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفته بود به آلمان سفر می‌کند. او سرانجام در خرداد ۱۳۴۳ به عنوان نخستین فیزیکدان زن ایرانی به مقام استادی فیزیک دانشگاه تهران نائل می‌شود.
آلینوش طریان به عنوان اولین مدرس عنوان " فیزیک ستاره‌ها " ، نقش عمده‌ای در ساخت و راه اندازی رصدخانه خورشیدی دانشگاه تهران ایفا کرد و سرانجام در سال ۱۳۵۸ بازنشسته شد.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alenush_Terian

No comments:

Post a Comment