Friday, June 9, 2017

جریان قطر از کجا اغاز شد.؟




جریان از اینجا اغاز میشود که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در اوپک بر بازگشت ایران به سهم چهارملیون بشکه‌ای از بازار نفت، پافشاری میکند و اپک با اکثریت آرا حق را به ایران میدهد. عربستان سعودی که در دوران تحریم نفتی با افزایش سه ملیون بشکه‌ای جای خالی نفت ایران را پر کرده بود، حال با تصمیم قاطع اوپک مجبور است تا از تولید نفت خود در قبال افزایش تولید ایران بکاهد. این امر به مذاق سعودیها که حالا با کسری بودجه نیز مواجه هستند خوش نمی‌آید.
عربستان سعودی تصمیم میگیرد تا با دعوت از ترامپ و رایزنی با وی او را متقاعد کنند تا علیه ایران بیانیه شدید الحنی صادر و ایران را تهدید به حمله نظامی قریب الوقوع کند تا به این ترتیب ریسک سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در صنایع نفت ایران افزایش یافته و ایران قادر به افزایش تولید نباشد.
خبرهای ضعیفی در این رابطه به دستگاه اطلاعات ایران میرسد. ایران برای اطمینان از این برنامه و جزئیات ان فائزه هاشمی را درست یک ماه پس از مرگ پدر به بهانه درمان مادر راهی انگلستان میکند. دختر هاشمی در حومه ولز با دوست خانوادگیشان یعنی بیوه انگلیسی ملک عبدالله ملاقات و از طریق شاهزاده ناراضی سعودی فواد عبدالله، در جریان جزئیات طرح سعودی قرار می‌گیرد.
دستگاه خارجه ایران دست به کار میشود و قرار میشود عمان، کویت و قطر به عنوان میانجی مواضع عربستان را تعدیل کنند. در اینجا نقش قطر بیشتر میشود چون قرار میشود قطریها از روابطشان با امریکا استفاده کرده و دستگاه دیپلماسی امریکا را از این توطئه منصرف کند.
از طرفی ظریف با ملیاردر ایرانی تبار اماراتی حسین علی سجوانی از طریق دوست دیرینش آصفی تماس می‌گیرد.
سجوانی از یک پدر عراقی و مادر میبدی در نجف متولد شده است. در سال 54 پس از درگیری میان ایران و عراق، صدام دستور اخراج ایرانی تبارها را میدهد و سجوانی و مادرش به ایران مهاجرت و سپس به کویت میروند. پس از اشغال کویت سجوانی به دبی پناهنده میشود. سجوانی شیعه دوازده امامی بوده و با مقامات ایران روابط خوبی دارد و از طرفی آقای سجوانی شریک تجاری ترامپ در ساخت ویلاهای لوکس نیز میباشد.
روابط سجوانی به قدری با ترامپ نزدیک است که همبازی گلف وی نیز هست.
قرار میشود سجوانی از رابطه خود با ترامپ برای تعدیل مواضع وی استفاده کند.
قطر پا را از حد یک میانجی فراتر گذاشته و به دفاع از ایران در مقابل سعودیها میپردازد و از طرفی به سفیر امریکا پیام میدهد که در صورت تهدید نظامی امریکا قطر حاضر به همکاری نیست و امریکا باید نیروهای خود در قطر را تعدیل کند.
بعد از مراسم رقص شمشیر، قرار بود ترامپ بیانیه شدیدالحن سعودیها علیه ایران را قرائت کند ولی ترامپ به توصیه دستگاه دیپلماسی خود فقط به وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در ایران گیر میدهد و میگذرد.
عربستان که شکست خود را آنهم بعد از پرداخت رشوه 350 میلیاردی به ترامپ از چشم قطر می‌بیند وارد عمل شده و پس از رایزنی با مصر و امارات نسخه قطر را می‌پیچد.
عربستان مثل ماری که زخم کاری از ظریف ما خورده به دنبال انتقام کور است.

دکترمحمدشفیعی کارشناس مسائل خاورمیانه

No comments:

Post a Comment