Tuesday, June 14, 2022

سرتیپ حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در گفتگو با خبرنگاران به جزئیات سرقت خبرساز #بانک_ملی پرداخت و گفت: «براساس تازه‌ترین اعترافات این افراد، سارقان اصلی چهار نفر متشکل از سه برادر و یک پسرخاله هستند. این‌ها آخرین جلسه خود را شب جمعه، ساعت ١٠ شب در منزل پدری خود و با حضور پدرشان برگزار کردند. بلیط آن‌ها را نیز یکی از این افراد و همسرشان از پیش خریداری و رزرو کرده بود.»

آقای رحیمی در ادامه با تاکید بر اینکه این سرقت «بعد امنیتی نداشت» گفت: «عوامل بانک در این خصوص با سارقا همکاری نداشتند.»

او افزود: «سارقان ساعت یک و نیم تا دو بامداد وارد بانک شدند. دو نفر کار تدارکات، مراقبت و آوردن آذوقه را داشتند و دو نفر هم اول وسایل حفاظتی و مراقبتی بانک که از مقدار لازم برخوردار نبوده را قطع و صندوق ها را باز کرده‌اند. آنها تقریبا ساعت چهار بعدازظهر همان روز کارشان تمام شده و از مجموعه بانک خارج شدند، اما روز بعد، یعنی شنبه متوجه شدند که برخی از لوازمشان داخل شعبه بانک جا مانده است که دوباره می‌آیند و برخی را پاکسازی می‌کنند و برخی را نیز در نقاط مختلف بانک جاسازی می‌کنند که این لوازم کشف شده است.»

رئیس پلیس تهران با انتقاد از «انعکاس ناکافی توانمندی پلیس در دستگیری سارقان» گفت: این سریع‌ترین کشف در مقایسه با سرقت‌های دیگر در این مقیاس بود. رکوردی که در دنیا هم متعلق به پلیس ایران است. فکر می‌کنم بعد از ما پلیس یکی از کشورهای اروپایی است که با اختلاف حدود ٢٠ یا ٣٠ ساعت پس از ایران قرار دارد. از دوستان خود که پلیس خود را در مقیاس پلیس جهانی مطرح نمی‌کنند گلایه داریم. در وهله اول که سرقت به ما اعلام شد سرنخی نداشتیم اما کمتر از ٢۴ ساعت سناریو برای ما مشخص شد که این نشانه توانمندی پلیس است.»

خبرگزاری ایرنا در گزارشی به تحلیل واکنش‌ کاربران توییتر به خبر #سرقت بانک ملی پرداخته است. در این گزارش که گفته شده محتوای ۴۸ هزار توییت در آن مورد بررسی قرار گرفته شده، آمده است که «کمتر از ۵ هزار واکنش در تمجید از سرعت و دقت پلیس بوده است.» در این گزارش آمده که محتوای اکثر توییت‌ها قبل از دستگیری سارقان، «هجمه علیه مراکز سیاسی و امنیتی» و پس از دستگیری دزدان، «شوخی و ابراز بی‌اعتمادی و شک به گزارش‌ها» بوده است. این خبرگزاری دیروز در انیمیشنی با مقایسه سرقت بانک ملی با چندین سرقت چند ده میلیون دلاری در جهان از جمله در برزیل و بریتانیا نتیجه گرفته است که پلیس ایران در مقایسه، بسیار زودتر از دیگران سارقان را دستگیر کرده است.


 

No comments:

Post a Comment