Tuesday, October 22, 2013

پول های بانک جهانی برای نجات دریاچه ارومیه کجا رفت!???



بهروز دهزاد، کارشناس اکولوژی آب‌های داخلی و استاد دانشگاه درگفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا گفت : آبی که منتقل می‌شود اصلا به دریاچه نرسیده و روستاییان در میان راه آن را برداشت می‌کنند. زیرا انتقال آب تابع اصول و قوانینی است که هیچ کدام از آنها در این طرح در نظر گرفته نشده است.وی نتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه را بی فایده دانست و گفت: این طرح بدون مطالعه و بررسی ابعاد تخریب انجام شده است.
زیرا سدها عامل خشکی دریاچه ارومیه نیستند / احداث جاده کلانتری موجب نابودی دریاچه ارومیه شد.
این کارشناس ارشد محیط زیست تاکید کرد: دریاچه ارومیه از زمانی دچار این سرنوشت شد که جاده‌ای را به صورت کاملا غیرعلمی و غیراصولی در وسط آن احداث کرده و با تخریب یک کوه و ریختن سنگ‌های به داخل آب، دریاچه را به دو نیم تقسیم کردند.
دهزاد افزود: این کار باعث قطع جریان آب دریاچه شد. در حالی که جریان آب دریاچه، حکم خون در بدن انسان را داشته و همانگونه که خون باعث اکسیژن رسانی به اعضای مختلف بدن می‌شود، با خنک‌تر کردن دریاچه، موجب کاهش تبخیر آب‌های آن می‌شود.
دهزاد گفت: در اواخر دولت دهم پروژه‌ای با همکاری بانک جهانی برای نجات دریاچه ارومیه طراحی شد که حتی یک صفحه کاغذ هم از وضعیت اجرای آن ارائه نشده است و در آخر هم اصلا معلوم نشد وام‌های هنگفتی که از بانک جهانی گرفته شده و باید بازگردانده شود کجا رفت؟

No comments:

Post a Comment