Sunday, October 27, 2013

جمعیت فقیر کشور در حال افزایش ، فقرای تحت حمایت کمیته امداد در حال کاهش، صندوق صدقات در حال افزایش ! نصب سالانه 600هزار صندوق صدقه در ایران


روزنامه شرق: آمارهای منتشرشده از سوی «کمیته امداد امام‌خمینی» نشان می‌دهد از سال 83 تاکنون به صورت میانگین هرسال 600هزار صندوق صدقه جدید در کشور نصب شده است. 

افزایش سالانه 600هزار صندوق صدقه در ایران در حالی است که بر اساس آمارهای منتشرشده توسط کمیته امداد تعداد مددجویان تحت پوشش آن به صورت سالانه در حال کاهش است. کل نفرات تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی در سال 89 تعداد چهارمیلیون‌و311 هزارو567 نفر بودند اما این تعداد یک‌سال بعد با 11/7درصد کاهش به سه‌میلیون‌و808هزارو528نفر رسیده است.

افزایش تعداد صندوق‌های صدقات در ایران به‌گونه‌ای است که هم‌اکنون به ازای هر 10ایرانی یک صندوق صدقه در کشور وجود دارد. آمار جالب‌تر در این‌باره اما به‌نسبت برابری تعداد مددجویان با این صندوق‌هاست. بر این اساس می‌توان گفت هم‌اکنون به ازای هر فرد تحت پوشش کمیته امداد در حدود دوصندوق صدقه وجود دارد.

با وجود پنهانکاری دولتی و نبودِ اطلاعات معتبر رسمی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران با استفاده از منابع معتبر و داخلی به این نتیجه رسیده اند که بیش از 50% از جمعیت بیشتر از 75 میلیون نفری ایران در زیر خط فقر زندگی می کنند. گزارش های تحقیقی اخیر نشان می دهند که قدرت خرید مردم در ظرف هشت سال از سال 1384 تا 1392 به میزان 72% کاهش پیدا کرده است.

در سالهای 88 تا 89 آماری که در ارتباط با خانواده هایی که توان پرداخت هزینه های سنگین درمان بیماریهای سخت را نداشته و ناگزیر با فروش وسایل زندگی به زیر خط فقر رفته اند، در حدود 2.5 تا 4 درصد از کل جمعیت کشور اعلام شده بود. اما این آمار در سالهای 90 تا 91 به مرز 7.5 درصد رسیده است.

افزایش 5 درصدی خانواده هایی که بر اثر پرداخت هزینه های درمان به زیر خط فقر رفته اند، حکایت از این واقعیت دارد که جمعیت فقیر ایران روز به روز در حال گسترش است . جای این سوال باقی است در شرایطی که جمعیت فقیر کشور در حال افزایش است چگونه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی کاهش یافته اند و چگونه با وجود کاهش جمعیت تحت پوشش کمیته امداد ، سالانه بر میزان صندوقهای این کمیته افزوده شده است ؟!

No comments:

Post a Comment