Tuesday, April 22, 2014

سالانه بیش از ۵ میلیون لیتر سوخت توسط قاچاقچیان در خلیج فارس رها می‌شود.




به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران، سالانه بیش از ۵ میلیون لیتر سوخت توسط قاچاقچیان در خلیج فارس رها می‌شود.

این قاچاقچیان هنگامی که توسط نیروی دریایی و یا گشت‌های ساحلی سازمان حفاطت محیط زیست مورد تعقیب قرار می‌گیرند، از ترس دستگیری با محموله قاچاق سوخت خود را درون آب می‌ریزند.

خلیج فارس یکی از مهمترین محورهای تبادل انرژی در جهان است و سالانه هزاران کشتی و نفت کش عظیم در آن تردد می‌کنند. عبور و مرور این کشتی‌ها باعث آلودگی شدید آب‌های خلیج فارس شده است.

نشت نفت از درون کشتی‌ها و تخلیه مواد زائد آن‌ها، غرق شدن و یا برخورد نفت‌کش‌ها با یکدیگر زمینه آلودگی‌ها در این آبراه بین‌المللی را فراهم کرده است.

همچنین احداث سکوهای نفتی فراوان توسط شرکت‌های مختلف نفتی و قرار داشتن پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های نفتی متعدد در سواحل خلیج فارس بر آلودگی‌های آن افزوده است. طبق برخی برآوردها سالانه بین ۱/۵ تا ۲ میلیون بشکه نفت وارد آب‌های خلیج فارس می‌شود.

به گفته معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ورود گونه های دریایی غیربومی از طریق آب توازن کشتی ها یکی دیگر از مشکلاتی است که خلیج فارس و دریای عمان با آن مواجه است.

فرشچی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر شاهد مرگ و میر گسترده دلفین ها در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بوده ایم، افزود: « کمیته ای برای امداد و نجات پستانداران دریایی به ویژه دلفین ها و همچنین لاک پشت ها تشکیل شده است».

اطلاعات بیشتر؛ http://bit.ly/1eX2V7B
................................
کارگاه آموزشی شهروندیار

No comments:

Post a Comment