Tuesday, May 6, 2014

چين خواستار تحکیم همکاری دفاعی با ايران شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، چانگ وان‌کوان، وزير دفاع چين، روز دوشنبه، ۱۵ ارديبهشت، به همتای ایرانی خود گفته است که چين خواستار روابط نزديکتر دفاعی با تهران، یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت است.

وزیر دفاع چین افزوده‌است که اطمینان دارد روابط دوستانه بین تهران و پکن و نیروهای مسلح دو کشور از طریق تداوم دیدارها و همکاری برای آموزش پرسنل نظامی تقویت خواهد شد.

در همین حال، حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، درصدر یک هیأت بلندپایه دفاعی یک‌شنبه وارد پکن شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای دهقان نیز در مورد همکاری تهران و پکن گفته است: «با توسعه همکاری‌های نظامی می‌توانیم نگرانی‌های امنیتی دو طرف در مناطق مشترک در خصوص افراط‌گرایی، تروریسم، مواد مخدر و دزدی دریایی را مرتفع کنیم.»

آقای دهقان همچنین افزوده‌است: «چین قدرتمند، ضامن و حافظ صلح و امنیت جهانی و ایران قدرتمند حافظ و ضامن صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه استراتژیک خلیج فارس و خاورمیانه است.»

چین از صادرکنندگان اسلحه به ایران است و پکن روابط نزدیک تجاری با تهران دارد و دولت چین بارها، تقاضای واشینگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده است.

اخیرا پکن ضمن هشدار به دولت آمریکا اعلام کرد که «قاطعانه» با تحریم‌های اخیر آمریکا علیه یک تاجر چینی که متهم به فروش قطعات موشک به ایران شده است مخالفت می‌کند.

در همین حال اما، به تازگی اختلافاتی بین ایران و چین در مورد همکاری‌های نفتی به وجود آمده است.

وزارت نفت ایران رسما شرکت ملی نفت چین را به خاطر «تاخیرهای طولانی‌مدت» در توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی از این پروژه عظیم نفتی کنار گذاشت.

پایگاه اطلاع‌رسانی روابط عمومی وزارت نفت ایران، شانا، روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت گزارش داد که حکم خلع ید شرکت چینی «سی‌ان پی‌سی‌آی» از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در آن روز پس از طی مراحل حقوقی به طور رسمی به این شرکت ابلاغ شد.

ارزش قرارداد ایران و شرکت ملی نفت چین برای توسعه این میدان نفتی  ۲.۵ ميليارد دلار بود.

No comments:

Post a Comment