صلیبهای قبرستان لهستانیهای اهواز به سرقت رفت.
در سالهای 1320 الی 1323 بیش از 150 هزار لهستانی برای مهاجرت به اورشلیم و آفریقا از شوروی وارد ایران شدند و پایگاه اصلی خروج آنها شهر اهواز و سربندر بود.
این مهاجرین لهستانی در ساخت نیمی از 25 کارخانه قند و شکر ایران نقش داشتند و در نیروگاه برق اهواز نیز اشتغال داشتند.
«مجتبیگهستونی» سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در رابطه با تخریب قبرستان لهستانی ها و سرقت صلیب ها میگوید: پس از انتقال میدان بارفروشان اهواز و قرارگرفتن معاونت فرهنگی اجتماعی در محدوده قبرستان لهستانیها تصور میشد که سرنوشت قبرستان ارامنه و لهستانیها که در محور فرهنگی تاریخی تپه باستانی آسیه آباد و گورستان سنگی پارک کوهساران قرار دارد به مراتب بهتر شود.
اما پس از انتقال بازار آهن فروشان نهتنها تخریب تدریجی این دو قبرستان آغاز شد که سارقان با سرقت صلیبها این قبرستانها را تخریب کردند.
این فعال میراثفرهنگی معتقد است، سکونت اقلیتهای مذهبی در اهواز و خوزستان ریشه تاریخی دارد و نباید چنین تعرضهایی باعث بدبینی و ایجاد کدورت میان اقلیتها شود.
در سالهای 1320 الی 1323 بیش از 150 هزار لهستانی برای مهاجرت به اورشلیم و آفریقا از شوروی وارد ایران شدند و پایگاه اصلی خروج آنها شهر اهواز و سربندر بود.
این مهاجرین لهستانی در ساخت نیمی از 25 کارخانه قند و شکر ایران نقش داشتند و در نیروگاه برق اهواز نیز اشتغال داشتند.
«مجتبیگهستونی» سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در رابطه با تخریب قبرستان لهستانی ها و سرقت صلیب ها میگوید: پس از انتقال میدان بارفروشان اهواز و قرارگرفتن معاونت فرهنگی اجتماعی در محدوده قبرستان لهستانیها تصور میشد که سرنوشت قبرستان ارامنه و لهستانیها که در محور فرهنگی تاریخی تپه باستانی آسیه آباد و گورستان سنگی پارک کوهساران قرار دارد به مراتب بهتر شود.
اما پس از انتقال بازار آهن فروشان نهتنها تخریب تدریجی این دو قبرستان آغاز شد که سارقان با سرقت صلیبها این قبرستانها را تخریب کردند.
این فعال میراثفرهنگی معتقد است، سکونت اقلیتهای مذهبی در اهواز و خوزستان ریشه تاریخی دارد و نباید چنین تعرضهایی باعث بدبینی و ایجاد کدورت میان اقلیتها شود.
No comments:
Post a Comment