Thursday, September 18, 2014

حبس و شلاق تعلیقی برای «خوشحال»های ایرانی



آن‌گونه که وب‌سایت "کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران" به نقل از یک "منبع مطلع" گزارش کرده، هفت جوانی که در اردیبهشت‌ماه امسال به خاطر تهیه نسخه ایرانی موزیک ویدئوی “خوشحال” (Happy) خواننده‌ی امریکایی، “فَرِل ویلیامز” مدت کوتاهی را در بازداشت به سر برده بودند، از سوی دادگاه به حبس و شلاق تعلیقی محکوم شده‌اند.

به نوشته‌ی این وب‌سایت، در حکمی که به صورت غیررسمی به این هفت نفر ابلاغ شده، هر کدام از آن‌ها، به اتهام داشتن “روابط نامشروع” و هم‌چنین “مشارکت در ساخت کلیپ مبتذل” به شش ماه حبس و ۹۱ ضربه شلاق محکوم شده‌اند که در این میان، برای ریحانه طراوتی به خاطر “داشتن مشروبات الکلی در منزل شخصی” و “بارگذاری و پخش کلیپ در وب‌سایت یوتیوب”، شش ماه حبس بیشتر منظور شده است.

ساسان سلیمانی، ریحانه طراوتی، ندا موتمنی، افشین سهرابی، بردیا مرادی، رهام شامخی و سپیده به دنبال شرکت در ویدئوی بازسازی شده از آهنگ “خوشحال” و انتشار گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی روز ۲۹ اردبیهشت‌ماه توسط “پلیس امنیت اخلاقی” تهران بازداشت شدند.

تعدادی از بازداشت‌شدگان یک روز بعد در گزارشی که از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران پخش شد، در حالی که پشت به دوربین بودند و چهره‌های‌شان مشخص نبود، مدعی شدند که “فریب” خورده‌اند.

هم‌زمان حسین ساجدی‌نیا، فرمانده “نیروی انتظامی تهران بزرگ” گفت که این دختران و پسران، در “یک سلسله اقدامات پلیسی-اطلاعاتی”، ظرف دو ساعت شناسایی و در شش ساعت دستگیر شدند.

شش نفر از بازداشت‌شدگان، پس از دو روز با وثیقه‌هایی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان آزاد شدند و آقای سلیمانی نیز که کارگردان موزیک‌ویدئو بود، روز ۸ خردادماه با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

No comments:

Post a Comment