Wednesday, September 17, 2014

یک فاجعه زیست‌محیطی دیگر در شمال کشور «آشوراده» دود شد و به هوا رفت






یک فاجعه زیست‌محیطی دیگر در شمال کشور
«آشوراده» دود شد و به هوا رفت
آتش به جان ١٠٠ هکتار از اراضی منطقه حفاظت‌شده میانکاله افتاد ‌٨٠درصد پوشش گیاهی در آتش سوخت. جزیره، زیستگاه پرندگانی همچون دراج و قرقاول خزری بود
ساعت حوالی ١٠ شب دوشنبه می‌چرخید که تاریکی در شرق میانکاله به روشنی تبدیل شد. آشوراده، آتش گرفته بود. آتش به جان سازیل، تمشک و انارهای وحشی افتاده بود و تا دم‌دمای صبح ادامه داشت. نزدیکای سحر، آتش‌سوزی مهیبی که شب را از محیط‌بانان گرفته بود، مهار شد اما خورشید که بالا آمد، باد شروع شد و آتش زیر خاکستر گُر گرفت. آتش، دوباره شروع شد و پس از مهار، چیزی که از خود به جای گذاشت، ١٠٠ هکتار خاکستر بود.
«آتش صبح دیروز، حدود ساعت ١٠:٣٠ مهار شد.» زمان رضا‌احمدی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهشهر، توضیحات خود در مورد آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده میانکاله را با اعلام خبر مهار آتش شروع می‌کند و به شهروند می‌گوید: «آتشی که ساعت ١٠ دوشنبه شب، شروع شده بود نزدیک صبح مهار شد اما باد شروع شد و آتشی که زیرخاکسترها مانده بود، دوباره آتش‌سوزی به راه انداخت. خوشبختانه ماموران محیط‌زیست در محل حاضر بودند و آتش را پس از چند ساعت مهار کردند.» او با اشاره به این‌که وسعت آتش بیش از ١٠٠ هکتار بود، ادامه می‌دهد: «٨٠‌درصد پوشش گیاهی که در آتش سوخت، سازیل، ١٥‌درصد تمشک و ٥‌درصد انار وحشی بود که در این آتش‌سوزی از بین رفت. جزیره، زیستگاه پرندگانی همچون دراج و قرقاول خزری بود که در آتش سوخت.»
لودرهای اداره راه و شهرسازی به کمک آمدند
تلاش همگانی بعد از چند ساعت آتش را خاموش کرد. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهشهر، با اشاره به این‌که برای مهار آتش با کمبود آب مواجه بودیم که این مشکل را از طریق نیروهای امدادی بندر ترکمن حل کردیم، می‌گوید: «آتش با تلاش و همکاری نیروهای حفاظت محیط‌زیست بهشهر، شیلات آشوراده، محیط‌زیست بندرترکمن، فرمانداری بندرترکمن و دوستداران محیط‌زیست مهار شد. باز هم مشکل تجهیزات داشتیم و با کمبود آب روبه‌رو بودیم که آب موردنیاز را از بندر ترکمن تأمین کردیم و درنهایت هم از لودرهای اداره راه و شهرسازی کمک گرفتیم. »
شمار آتش‌سوزی‌ها به ٧ رسید

No comments:

Post a Comment