Wednesday, February 24, 2010

سرقت علمی وزیر "زن" دولت احمدی نژاد

انتشار مقاله ای  از مرضیه‌ وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت احمدی‌نژاد،  در سال ۲۰۰۸( که تا بیش از ۷۰ درصد از روی مقاله‌ی متخصصان چینی، منتشر شده در سال ۲۰۰۳، کپی‌برداری شده) یکبار دیگر اخبار سرقت علمی اعضای کابینه دو.لت احمدی نژاد را بر ملا ساخت.

وزیر بهداشت و درمان دولت احمدی نژاد تاکنون تنها پنج مقاله به چاپ رسانده که چهار مقاله آن به زبان فارسی نوشته شده است. و تنها مقاله‌ خانم وحید دستجردی به زبان انگلیسی، همین مقاله است که از روی مقاله  متخصصان چینی کپی‌برداری شده است.

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، نمایندهٔ ادوار ۴ و ۵ مجلس شورای اسلامی، مدیر سابق روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیئت علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران دربیمارستان آرش با سمت استادیار مشغول به فعالیت است. وی که نخستین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی است هم اینک  به خیل سرقت کنندگان علمی دولت محمود احمدی‌نژاد پیوسته است.

وحید دستجردی یکی از نویسندگان این مقاله‌ سرقت شده با عنوان "اثر سن بر روی نشانگرهای ذخیره‌ای تخمدانی بر روی خانم‌های تهرانی با باروری طبیعی" در سال ۲۰۰۸ است. در مطابقت این مقاله کپی شده با مقاله اصلی مشخص شده است که مقاله وزیر بهداشت، از مقدمه‌ تا آزمایش‌هایی که بر روی گروهی از زنان در کلینیک زنان بیمارستان آرش صورت گرفته، با درج اندک تفاوتی نسبت به مقاله‌ی اصلی، کپی برداری شده است.

گفتنی است این سرقت علمی در حالی صورت می گیرد که در روزهای اخیر خبر ابطال آزمون دستیاری پزشکی در ایران به دلیل تقلب و برکناری همه‌ی مسئولان مرکز سنجش آموزش پزشکی تا اطلاع ثانوی از مقام خود، به دستور مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت انتشار یافت.

وحید دستجردی از مطرح‌کنندگان طرح "تفکیک جنسیتی" در بیمارستان‌ها بوده و با طرح پیوستن ایران به کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان مخالفت کرده‌است.

سرقت های علمی مردان "دولت"
پیش از این مجله علمی "نیچر" با ارائه اسناد و مدارک، پرده از سرقت علمی بسیاری از اعضای کابینه دولت احمدی نژاد برداشته بود که از جمله آنان می توان به کامران دانشجو، وزیر علوم، حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، حسن زیاری، معاون وزیر راه، محمدعلی کی‌نژاد، یکی از ۳۷ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و علیرضا علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش دولت قبلی احمدی‌نژاد اشاره داشت.

بنا به گزارش نشریه علمی نیچر، بررسی ها حاکی از موارد بیشتری از کپی برداری شماری از وزیران و مقامات ارشد دولت احمدی نژاد از تحقیقات علمی دیگران و انتشار این مطالب به نام خود در مجله های علمی دارد.

علل سیر صعودی "سرقت علمی" در دولت
بنا به گزارش ها، این نخستین باری نیست که افراد  مورد نظر محمود احمدی نژاد برای تصدی سمت های مهم دولتی با مشکلات ناشی از فقدان مدارک عالی دانشگاهی یا کمبود امتیازات علمی  مواجه می شوند.

نشریه نیچر، علاوه بر انتشار گزارش موارد سرقت علمی مقامات دولت ایران، در سرمقاله ای جداگانه به بررسی عوامل موثر در شیوع این پدیده در میان آنان پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله، ملاحظات سیاسی به جای "شایسته سالاری" در انتصابات و ترفیعات در مراکز دانشگاهی و پژوهشی را بعنوان عاملی برای این پدیده ذکر شده و آمده است: "پس از پاکسازی دانشگاه ها در پی انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران، بسیاری از پژوهشگران و استادان برجسته به دلیل نگرانی از گرایش های غربی آنان، پاکسازی شدند."
نویسنده این سرمقاله در ادامه می نویسد: "اگرچه در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، اقداماتی برای بازسازی علمی موسسات آموزش عالی در ایران به جریان افتاد، اما از زمان آغاز زمامداری محمود احمدی نژاد در سال 2005، شرایط به وخامت بیشتری گراییده و به خصوص در پی اعتراضات پس از انتخابات اخیر و فعالیت سیاسی در دانشگاه ها، مراکز علمی هدف سرکوب دولت قرار گرفته اند."

گفتنی است جمعی از اساتید دانشگاه‏های شریف، تهران، مدرس، بهشتی، اصفهان و تعداد دیگری از دانشگاه‏های داخل و خارج کشور به منظور جلوگیری از گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور و مبارزه با تقلب در جامعه دانشگاهی فعال شده اند.

انکار مجلس به جای "رسیدگی"
در حالی که پژوهشگران برجسته ایران خواستار رسیدگی مجلس به موضوع سرقت علمی شده اند و آنرا یک رسوایی برای جامعه علمی ایران می دانند اما مقامات و مجلس هیچگاه حاضر به اذعان این موارد تخلف علمی اعضای کابینه دولت احمدی نژاد نشدند. مجلس عملا دانشجو را از اتهام سرقت علمی تبرئه کرد و حمید بهبهانی، استاد ناظر محمود احمدی نژاد در تهیه تز دکترای او،  اتهام سرقت علمی وارده  به خود را به حملات رسانه ای نسبت داد.

قابل ذکر است بهبهانی در حالی از سیاه نمایی رسانه ها نام برده و خود را از اتهام سرقت علمی مبری می داند که بین جیانگ، پژوهشگر در دانشگاه گاوله سوئد، و نویسنده دو مقاله کپی شده، گفته است که بخش هایی از مقالات او عینا کپی در مقاله آقای بهبهانی و همکارانش آورده شده و این اقدام را "شرم آور" توصیف کرده بود.

همچنین پیش از این یک نشریه علمی گفته بود که کامران دانشجو،  وزیر علوم مقاله تحقیقی دیگران را رونویسی کرده و به نام خود به چاپ رسانده است.

گفتنی است کامران دانشجو در انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری، سرپرست ستاد انتخابات کشور بود که مردم معترض به نتیجه انتخابات، دولت را به تقلب گسترده در نتیجه انتخابات متهم کرده و پیروزی محمود احمدی نژاد را از پیش طراحی شده دانستند.

No comments:

Post a Comment