Tuesday, January 28, 2014

سازمان گمرک ایران با سقوط ۹۵ پله ای، در جایگاه صدم جهان قرار گرفت.



این سقوط که سرعت در ترخیص کالا از علل موثر در آن است، به گفته معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران، در زمان دولت محمود احمدی نژاد رخ داده است.
او بیان کرد: زمان ترخیص کالا در گمرک برای واردات ۳۲ روز و برای صادرات ۲۳ روز است. با توجه به سقوط گمرک ایران طی ۸ سال، این ارقام باید کاهش یابد. هر یک روز تاخیر در ترخیص کالا، یک درصد قیمت آن را افزایش خواهد داد.
با توجه به تعلیق بخشی از تحریم‌ها در زمینه کشتیرانی، حسین بقایی خوش بین است که میزان صادرات افزایش یابد و می توان به جایگاه قبلی دست پیدا کرد.
از سویی گفته می شود که کاهش سرعت کار گمرک بیشتر ناشی از تغییراتی در مدیریت و اختلاف بین نهادهای اجرایی و سو مدیریت‌ها است.
پیش از این معاون طرح و برنامه گمرک؛ نیز با انتقاد از قوانین دست و پاگیر، پیچیدگی این قوانین را موجب بروز مشکلات در صادرات محصولات غیر نفتی عنوان کرده و جایگاه گمرک ایران را نامناسب نامیده بود.
بهزاد شیری همچنین معتقد است که برای تسهیل در انجام کارها، باید همه ۴۶ نهاد و دستگاهی که مجوز صادرات می دهند، باید به یک نهاد مشخص تبدیل شوند.
در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد؛ افزایش بی‌سابقه واردات و کاهش شدید ارزش پول ایران، سبب ورشکستگی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و صنعتی و منجر به منفی شدن میزان رشد اقتصادی شد.

No comments:

Post a Comment