Wednesday, September 16, 2009

سهام بانک تجارت در هفت دقیقه فروخته شد


نشان بانک تجارت

هر سهم بانک تجارت به قیمت 120 تومان به فروش رسید


بخشی از سهام بانک تجارت به عنوان دومین بانک دولتی ایران در بورس تهران عرضه شد و به قیمت بیش از 75 میلیارد تومان در هفت دقیقه به فروش رسید.

شش درصد از سهام بانک تجارت روز دوشنبه 28 اردیبهشت در بورس تهران عرضه شد و که پنج درصد آن با قیمت هر سهم 120 تومان و یک درصد آن با قیمت هر سهم 123 تومان به فروش رسید.

مجموع سهام عرضه شده بانک تجارت 626 میلیون سهم بود که در قالب تفسیری از اصل 44 قانون اساسی (واگذاری شرکت های بزرگ دولتی) به بخش خصوصی واگذار شد.

سرمایه ثبت شده بانک تجارت یک هزار و چهل میلیارد تومان (معادل یک میلیارد و چهل میلیون دلار) است.

بانک تجارت یازده درصد از بازار بانکی ایران را در اختیار دارد و قرار است 40 درصد از سهام آن به صورت سهام عدالت و 10 درصد آن نیز به کارکنان این بانک واگذار شود.

قرار است20 درصد از سهام بانک تجارت در اختیار دولت باشد و باقی مانده سهام نیز به مرور در بورس عرضه شود.

این بانک بعد از انقلاب و در سال 1359 با ادغام 12 بانک خصوصی و مشترک داخلی و خارجی تشکیل شد و بیشتر از دو هزاز شعبه در داخل و خارج ایران دارد.

سرنوشت نامعلوم مطالبات بانک

با آنکه سهام بانک تجارت با استقبال مواجه بوده است اما نگرانی هایی هم وجود دارد.

بانک های دولتی با حجم زیادی از مطالبات معوق روبه رو هستند و وام گیرندگان پولهایشان را پس نمی دهند.

بنابر گزارش بانک مرکزی، بانک ها 33 هزار میلیارد تومان(33 میلیارد دلار) مطالبات معوق دارند که بخشی از آن نیز مربوط به بانک تجارت است.

علاوه بر این، مشکلی که پیش رو بانک های دولتی وجود دارد این است که بانک ها ناچارند با دستور دولت بخشی از وامهای خود را به بخش های خاص (تسهیلات تکلیفی) اختصاص بدهند. این وضعیت برای بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی که بخشی از سهام آن به بخش خصوصی واگذاری شده قابل پذیرش نیست.

بورس تهران

در ماههای پایانی سال گذشته بورس تهران به شدت سقوط کرد و یک سوم ارزش خود را از دست داد

در اسفند ماه سال گذشته نیز بخشی از سهام بانک ملت به عنوان اولین بانک دولتی ایران در بورس عرضه شد و عمده سهام آن به وسیله شرکت های بزرگ سرمایه گذاری خریداری شد که تحت مدیریت دولت قرار دارند.

سهام بانک تجارت در شرایطی در بورس تهران عرضه شده است که در دو ماه گذشته شاخص بورس به طرز چشمگیری رشد داشته است و بخش عمده ای از سقوط شاخص های در ماههای پایانی سال را جبران کرده است.

گزارشها نشان می دهد که نیمی از رشد یک هزار واحدی بورس تهران مربوط به شرکت مخابرات ایران بوده که بزرگترین شرکت حاضر در بورس است و حدود یک هفتم ارزش بورس را در اختیار دارد.

برخی تحلیلگران بازار سرمایه این رشد را طبیعی نمی دانند و معتقدند عواملی نظیر در پیش بودن فصل مجامع شرکت های بورسی باعث تقاضا برای خرید سهام شرکت هایی شده که سود توزیع می کنند.

مسئله دیگری که باعث شده تا بازار بورس با استقبال روبه رو شود نبود گزینه هایی غیر از بورس برای سرمایه گذاری است. رکود در بازار مسکن باعث شده تا برخی سرمایه ها به سمت بورس هدایت شود.

عامل دیگری که به رونق بازار کمک کرده است عرضه شرکت ها و سازمان های دولتی نظیر بانک تجارت است که سرمایه گذاران را به تکاپو واداشته تا بخشی از سهام این شرکت های بزرگ را خریداری کنند. این گروه منافع کوتاه مدت را به منافع بلند مدت ترجیح داده اند.

در چنین شرایطی تحلیگران بازار سرمایه می گویند که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت اقتصادی، دورنمای روشنی وجود ندارد و احتمال برگشت شاخص ها دور از انتظار نیست.

No comments:

Post a Comment