Wednesday, February 19, 2014

۱۲ اعدام تنها در یک روز، در شهرهای مختلف ایران



در ۲۴ ساعت منتهی به ۳۰ بهمن ۹۲، به طور متوسط هر دو ساعت یک نفر در ایران اعدام شده است. ۱۲ اعدام تنها در ۲۴ ساعت. اعدام‌هایی در کرمان، قزوین، شیراز، رشت، رودبار و صومعه‌سرا. به این ترتیب شمار اعدام‌ها در یک هفته گذشته به ۲۰ نفر می‌رسد که از این تعداد پنج اعدام به اتهام «سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف» بوده و در شهرهای شیراز و کرج در ملأ عام اجرا شده است.

۵ زندانی دیگر در زندان مرکزی بندر عباس اعدام شدند
سپیده‌دم روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه دست‌کم ٥ نفر در زندان بندر عباس اعدام شدند.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سپیده‌دم سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۲، احکام اعدام محمد خلیل قاسمی، عبدالله ریسی، اصغر محسنی، فواد صادقی و ابراهیم سالاری ۵ نفر از زندانیان بندر عباس در این زندان اجرا شد.
گفته می‌شود حکم اعدام سعید بلبلی دیگر زندانی محکوم به اعدام، به دلیل اینکه او از اعضای خانواده شهیدان حکومت ایران بوده اجرا نشده است. لازم به ذکر است جرم این ۵ زندانی اعدام شده ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر اعلام شده است.
گفتنی است بیش از ۸۰ زندانی از آغاز سال جدید میلادی در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند. تعداد این اعدامیان در ۶ ماه نخست دولت روحانی ۳۸۲ نفر اعدام شده‌ است. بعد از سر كار آمدن دولت روحانی تابه‌حال بيش از ۵۰۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند و شمار زياد این اعدام‌ها در مدتی كوتاه، نگرانی بيشتر نهادهای حقوق بشری و بين‌المللی را برانگيخته است.
به گفته برخی کارشناسان و نهادهای مستقل حقوق بشری، انعکاس این حجم از اخبار اعدام تنها بخشی از گستردگی اجرای مجازات‌های مرگ در ایران را به نمایش می‌گذارد و با توجه به عدم شفافیت سیستم قضایی جمهوری اسلامی، آمار واقعی می‌تواند بسیار بیش از این‌ها باشد.
سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای در ۲۷ دی‌ماه گذشته از اعدام دست‌کم ۴۰ نفر از آغاز سال جدید میلادی خبر داده و خواستار توقف فوری این مجازات «بی‌رحمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده» شده بود. همچنین دو گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران، و کریستوف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های فراقضایی، فوری و خودسرانه، ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۲ از دولت ایران خواستند تا بلافاصله اعدام‌های مستمر را متوقف کنند.
این گزارشگران با تاکید بر اعدام دست‌کم ۶۲۵ نفر، شامل ۲۸ زن در سال ۲۰۱۳ از شیب افزایش‌یابنده‌ی اعدام‌ها در سال ۲۰۱۴ به شدت ابراز نگرانی کردند.

No comments:

Post a Comment