Friday, October 23, 2009

نامه سه سینماگر ممنوع الخروج ایرانی به ملت ایران: ما ایرانی هستیم



یک گزارش به ملت ایران


ما ایرانی هستیم.
هر یک از ما تنها یک پاسپورت داریم. پاسپورت ایرانی که آرم جمهوری اسلامی بر آن حک شده است. پاسپورت مان را در فرودگاه از ما گرفتند.
ما سینماگریم.
در این سی سال سینماگر شده ایم و به واسطه ی فیلم هایمان در مجامع جهانی نماینده ی فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده ایم. هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده است که بتواند آن را از ما پس بگیرد.
ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده ایم. ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته اند؛ گلایه ای نداریم. حتی نمی دانیم به چه اتهامی؛ باز هم گله ای نداریم. اما ما می خواهیم همچنان سینماگر مستقل ایرانی باقی بمانیم.
در تمام طول فعالیت فرهنگی مان می توانستیم پاسپورت دیگری داشته باشیم؛ اما خواست و اراده ی ما بر ایرانی بودن و ایرانی ماندن بوده است. دولت این توان را دارد که مانع خروج ما از مرزهای کشورمان بشود؛ اما یادآوری می کنیم که هویت ما در گرو پاسپورت هایمان نیست.
حتی بدون پاسپورت، ما ایرانی هستیم.

فاطمه معتمدآریا، جعفر پناهی، مجتبی میرتهماسب
اول آبان ماه 1388









به گزارش گویا


صبح پنج شنبه مامورين حراست فرودگاه از خروج فاطمه معتمدآريا بازيگر نامدار ايرانی و مجتبی ميرتهماسب ديگر هنرمند ايرانی جلوگيری کردند.

اين اتفاق هنگامی روی داد که گروهی از سينماگران ايرانی در پی دعوت آکادمی اسکار قصد داشتند، تا تهران را جهت شرکت در برنامه بررسی سينمای ايران در آمريکا ترک کنند.



فاطمه معتمد آريا، ابراهيم حاتمی کيا، سيدرضا ميرکريمی، مجتبی راعی، عليرضا رئيسيان، محمدمهدی عسگرپور، امين تارخ، فرهادی توحيدی و مجتبی ميرتهماسب از جمله سينماگرانی بودند که شش ماه پيش از سوی خانه سينما جهت اعزام به اين سفر انتخاب شده بودند.

صبح امروز ۵ شنبه اين گروه به همراه رضا کيانيان که در آخرين لحظه به آنان اضافه شد به فرودگاه ميروند. حراست فرودگاه براساس حکمی که در روز چهارشنبه به آنها ابلاغ شده بود، از خروج فاطمه معتمد آريا و مجتبی ميرتهماسب دو تن از سينماگرانی که در جنبش سبز فعاليت گسترده ای داشتند ممانعت به عمل مياورند و مانع خروج آنها از ايران میشوند.

متاسفانه بقيه گروه بدون توجه به مشکل همکارانشان و عدم حمايت صنفی از آنها، راهی سفر ميشوند. اين در حالی است که مامورين پاسپورتهای فاطمه معتمد آريا و مجتبی ميرتهماسب را گرفته و به آنها حکم ميکنند تا روز شنبه خود را به ساختمان سنگی وزارت اطلاعات در خيابان جردن معرفی نمايند.

طی دو سال گذشته اين چندمين باری است که فاطمه معتمدآريا در ساختمان سنگی وزارت اطلاعات مورد بازجويی قرار می گيرد.



No comments:

Post a Comment